Technologie & Toepassing /
Ontwerp voor ons het slimme speelgoed van de toekomst.

Opdrachtuitleg 

Hoe ‘menselijk’ moet slim speelgoed (robots) zijn en wat als het speelgoed te menselijk wordt? Zijn ze altijd ‘meegaand’ en welke eigenschappen zou je wel en welke juist niet willen terugzien in smart toys? 

In deze opdracht ga je onderzoeken hoe het slimme speelgoed van de toekomst eruit zou kunnen zien. Wat doet het, hoe klinkt het, en welke rol speelt het in de opvoeding en ontwikkeling van kinderen? En welke risico's brengt dat met zich mee? Ontwerp voor ons het slimme speelgoed van de toekomst en maak hier een (deels) werkend prototype van en gebruik hierbij de Scratch extensie Cognimates (AI). 

 

Richtingen  

Veel leerlingen zijn gaan nadenken over innovaties die gericht zijn op het overbrengen van een emotie. Dit gebeurde met bewegende ogen, emoji’s, kleuren en beweging. Vorm en functie van de uitwerkingen kwamen in deze opdracht dicht bij elkaar. Leerlingen namen bijvoorbeeld een knuffel mee die ze hebben aangepast. Opvallend was wel dat de focus bleef liggen op knuffels (personages), er werden geen andere vormen van speelgoed gebruikt. 

Valkuilen 

Voor een aantal leerlingen is het programma Cognimates te abstract, zij hebben te weinig programmeerervaring om hier goed mee te kunnen werken. Het gaat bij deze opdracht niet zozeer om de vorm van de smarttoy als wel om de werking en het ethische aspect. Leerlingen verliezen deze ethische vraag uit het oog doordat het begrip best complex is. Leerlingen focussen heel erg op personages vanwege het AI onderdeel, terwijl het interessant zou zijn om andere vormen van speelgoed te onderzoeken zoals voertuigen, ballen, winkeltjes etc. 

Blijf op de hoogte

Bedankt voor je aanmelding!